Madenziekte

Huidmadenziekte (ook wel myiasis genoemd) komt helaas nog steeds vaak voor. Als aan het einde van het voorjaar de dagen warmer en vochtiger worden, lopen konijnen regelmatig deze ziekte op. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de blauwgroene vlieg lucilia sericata, oftewel de “strontvlieg”. De vliegen komen af op de lucht van urine en diarree. Ze leggen eitjes in aangekoekte uitwerpselen of op een vies ruikende huid. Vooral aan de onderkant van de staart en tussen de achterpoten.

De maden die zich hieruit ontwikkelen vreten zich binnen vier uur door de huid naar binnen: het dier in. Door de maden kunnen de konijnen bloedvergiftiging krijgen en ze zullen hier onbehandeld snel aan sterven.
De meeste konijnen met maden die bij ons aangeboden worden hebben al vrij grote maden onder hun staart zitten, in en rond de anus. Wanneer we de vacht voorzichtig wegscheren/wegtrekken komen ze met grote aantallen tevoorschijn. Als we zien dat de maden uit de anus zelf komen of diep uit het lichaam via een wond naar boven komen weten we uit ervaring dat deze diertjes niet meer te redden zijn.
Gelukkig kunnen we ook konijnen met myiasis redden wanneer de schade nog niet te groot is. We wassen de konijnen met een speciaal spoelmiddel dat zorgt voor verwijdering van de maden, controleren daarna zeer zorgvuldig dat inderdaad alle maden verdwenen zijn, verzorgen de wonden en geven de juiste antibiotica en pijnstilling.

Maar hoe kan dit nou gebeuren? Zoals u al gelezen heeft kan dit proces heel snel gaan;  en niet iedere eigenaar kijkt iedere dag naar het kontje van zijn of haar konijn. Er is een aantal belangrijke dingen die er voor kunnen zorgen dat een konijn, zowel een binnen- als een buitenkonijn, geen myiasis krijgt. Indien de dagen warmer worden, dient het hok vaker dan normaal verschoond te worden. En dan vooral de plek waar uw konijn poept en plast. Ze doen dit meestal in een vaste hoek, schep iedere dag die hoek schoon! (Dit is overigens sowieso een goed advies, ook als het niet warm is, niemand houdt ervan om de hele dag boven zijn eigen uitwerpselen te hangen; uw konijn ook niet).
Kijk iedere dag even onder de staart van uw konijn. Zit hier vastgekoekte ontlasting aan, week dit er dan vanaf door uw konijn met z’n gatje in een lauwwarm badje te houden. Ga de ontlasting er niet af knippen! Niet te hardhandig gaan kammen of te hard trekken aan de vacht. We hebben hier de resultaten van gezien in onze kliniek: kapot geknipte en gescheurde huid. Konijnen hebben een heel dun huidje, dus wees daar extra voorzichtig mee. Mocht het allemaal niet lukken, wacht dan niet af, maar kom zo snel mogelijk naar de kliniek om uw konijn te laten reinigen: met onze ervaring en juiste instrumenten is deze klus voor ons veel makkelijker dan voor u.

Er is natuurlijk een aantal oorzaken waarom de strontvliegen zo graag eitjes leggen op uw konijn. Want waarom ruikt uw konijn zo sterk naar urine en waarom plakt er ontlasting aan het kontje van uw konijn. Want het beste blijft natuurlijk te proberen de oorzaak te voorkomen. Zachte keutels ontstaan meestal door te veel koolhydraten in het voedsel, waardoor de blindedarmflora verstoord raakt. Voor konijnen is het normaal om hun keutels op te eten. De blindedarmkeutels worden te zacht om te eten, blijven aan de haren plakken en vormen op den duur een dikke plak rond de anus en aan de onderzijde van de staart, waar ook stro en dergelijke in vast blijft zitten. Ook is vetzucht één van de oorzaken. Het konijn kan dan niet goed meer bij de anus komen, waaruit de blindedarmkeutels rechtstreeks moeten worden gegeten.
Door het konijn enige tijd op een hooi en water dieet te zetten kan dit probleem opgelost worden.

Overleg altijd met ons of kom op afspraak met uw konijn naar de kliniek.
Kijk voor voedingsadviezen naar het betreffende stukje op de website.